Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
18 jan 2018

Snoozen? Beter van niet!

Over het algemeen zijn er twee typen mensen: enerzijds zijn er de mensen die in één keer doorslapen en vervolgens makkelijk uit hun bed stappen. Anderzijds zijn er de mensen die vaak hun wekker ‘snoozen’ om nog een keer om te kunnen draaien. Maar wat doet snoozen eigenlijk met ons lichaam?

Slaapcyclus

Volgens de experts bestaat onze slaapcyclus uit verschillende fases. Elke slaap bestaat uit een cyclus van ongeveer 90 minuten. Met dit in het achterhoofd is snoozen niet goed voor ons gestel. Want door de slaap constant te onderbreken door een wekker, onderbreek je ook die cyclus. Het is dus veel beter om in één keer door te slapen, dan elke tien minuten wakker te worden.

Snoozen, een slechte gewoonte

Veel mensen claimen niet zonder snoozen te kunnen. Maar in feite wordt u met iedere druk op de knop alleen maar vermoeider. En wordt u dus juist moeilijker wakker. Snoozen is eigenlijk een soort van ‘gevaar’ voor lichaam en geest. Maar wat gebeurt er precies in ons lichaam als we snoozen?

Van oorsprong is de mens het niet gewend om door een wekker wakker te worden gemaakt, maar was dit een natuurlijk proces. Op basis van licht, slaap en waakhormonen wordt ervoor gezorgd dat we ’s avonds moe worden en in slaap vallen en ’s ochtends als we opgeladen zijn weer wakker worden. Wakker worden van de wekker is niet goed voor onze gezondheid en energieniveau.

De invloed van snoozen

Wanneer u snoozt, rommelt u eigenlijk in het natuurlijke proces van wakker worden. De eerste keer dat uw wekker gaat, onderbreekt u al op onnatuurlijke wijze de slaapcyclus. Iedere keer dat u de snoozeknop gebruikt, geeft u uw lichaam opnieuw het sein om te gaan slapen en om dus slaaphormonen aan te maken. Vervolgens wordt u weer wakker en gaat uw lichaam weer waakhormonen aanmaken. Dit om de tien minuten doen is dus niet goed voor uw slaap-waakritme. U raakt gedesoriënteerd en functioneert slechter.

Natuurlijk wakker worden

Het allerbeste is om natuurlijk wakker te worden, dus wanneer uw lichaam het aangeeft. Luister goed naar uw lichaam en ga slapen wanneer u moe bent. Bij voorkeur op redelijk constante tijden.
Meer slaapadvies ontvangen?

Wilt u meer weten over slaapcomfort? Weet u namelijk wat het voordelen van verschillende soorten matrassen zijn? Of de vulling van uw dekbed? Kom langs in één van onze vestigingen. Wij helpen u graag om uw nachtrust te verbeteren.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »