Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
08 jun 2016

Slapen en stress

Een gebrek aan slaap kan zorgen voor stress. Stress heeft een oorzaak in de steroïde cortisol. Ons lichaam maakt dit zelf aan in de bijschorsnier. Als u een dag hebt gehad met veel spanningen en u probeert te slapen kan dat vaak niet. U blijft maar malen over de dag.

De rol van hormonen onze slaap

Hormonen hebben een zeer grote rol bij het in slaap vallen. Maar wat zijn hormonen nou eigenlijk?. Dit zijn stoffen die het lichaam zelf maakt in onze klieren. Deze hebben een actieve werking op alle functies in ons lichaam. Zo sturen ze onder meer voor een groot deel de werking van onze hersenen.

Stress bij het in slaap vallen

Door deze hersenactiviteit valt u niet in slaap en dat brengt weer meer stress met zich mee. Nu gaat u meer cortisol en minder melatonine aan maken. Melatonine is de stof die u helpt in slaap te vallen.

Zo komt u dus in een neergaande spiraal terecht. De belangrijkste hormonen bij slapen zijn dus melatonine en cortisol. Deze stoffen zijn omgekeerd evenredig in het lichaam aanwezig.

Bij een verhoogde cortisolspiegel wordt er minder melatonine aangemaakt. Terwijl cortisol minder in het lichaam aanwezig hoort te zijn op de momenten dat we gaan slapen en de melatonine aangemaakt wordt.

Wat kunnen we er zelf tegen doen?

Stress heeft dus een directe invloed op ons slaap- en leefpatroon. Er zijn dingen die we zelf kunnen doen. Zoals proberen om een kleine ontspanningsperiode te nemen voordat we gaan slapen. Zodat we de dag van ons af kunnen zetten.

Een avondritueel kan hier erg bij helpen. We raden af om geestelijk inspannende dingen te doen. Zo is bijvoorbeeld een horrorfilm of spannend boek lezen dan geen goed idee. Maar een simpele taak waar u niet of weinig bij hoeft na te denken is dan perfect.

Zoals bijvoorbeeld even uw schoenen poetsen of naar ontspannende muziek luisteren. Dat is beter dan een slaappil te nemen.

Leer stress van u af te zetten!

Het belangrijkste is dat we leren om stress van ons af te zetten. Als dat erg moeilijk is zijn er ook manieren om daar hulp bij te krijgen. Bijvoorbeeld af en toe praten met een psycholoog. Of wat yoga en ontspanningsoefeningen doen. We moeten leren omgaan met stress en niet ons leven daar door laten leiden!

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »