Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
06 jul 2016

Slaapcyclus

De slaap is een vast patroon waarin onze nachtrust wordt opgedeeld. Dit zijn 5 delen. Iedere slaapcyclus bestaat weer uit 5 fasen. Elke slaapcyclus duurt ca. 90 tot 120 minuten. Maar ze volgen elkaar continu op.

De slaapcyclus

De fasen variëren van het in slaap vallen tot diep slapen en dromen. Deze vijf fasen hebben ieder een eigen functie. In de laatste fase van de slaapcyclus is er een snelle oogbeweging. Dit wordt dan ook REM slaap genoemd naar de Rapid Eye Movement.

Lichte slaap

De eerste 2 stadia worden lichte slaap genoemd.

Fase 1 - het in slaap vallen

Dit stadium is snel voorbij. Gemiddeld na slechts een tot drie minuten. Wat er gebeurd is dat u langzaam in slaap valt. Het wordt moeilijk om de ogen open te houden en de hersenactiviteit neemt langzaam af. Uiteindelijk zakt u gewoon weg in een sluimerslaap.

Fase 2 - licht slapen

Ongeveer 40 tot 60 minuten duurt de periode dat uw licht slaapt. Het is niet meer zo dat u direct wakker schrikt van elk geluid. Maar op het moment dat u nu ontwaakt hebt u niet het gevoel dat u al echt geslapen hebt. Als u slechts een dutje doet komt u eigenlijk niet voorbij deze fase. U bent ook al snel weer helemaal wakker.

Diepe Slaap

Een diepe slaap is uiteindelijk waar we echt door uit rusten. Gek genoeg duurt deze fase vrij kort. Het in slaap vallen en de lichte slaap kosten meer tijd.

Fase 3 - klaarmaken voor de diepe slaap

Van lichte slaap naar een diepe slaap gaat niet zomaar. Daar moet het lichaam zich op voorbereiden. De derde fase zorgt daarvoor. Door de ademhaling te reguleren. Het hart langzamer te laten slaan en de spieren te ontspannen. Hier heeft het lichaam dan circa 5 minuten voor nodig.

Fase 4 - Diepe slaap

Als u nu wakker wordt gemaakt hebt u nog steeds geen echte rust gehad. Ook weet u even niet meer waar u bent en houdt u een tijd een moe gevoel. Uit de hele slaapcyclus is dit de belangrijkste fase voor het lichaam. Hier vindt namelijk het fysieke herstel plaats. Ongeveer 15 tot 20 minuten lang repareert het lichaam zichzelf.

Rapid Eye Movement

Alle eerdere fasen in de slaapcyclus hebben geen snelle oogbewegingen. De REM-slaap wel, daarmee wijkt de REM-slaap sterk af van de eerdere fasen.

Fase 5 - REM-slaap en dromen

Dit is de fase waarin we dromen. De hersenen zijn dan ook erg actief en de ogen bewegen snel heen en weer. In het Engels is dit een Rapid Eye Movement en dus de reden dat dit REM-slaap wordt genoemd. 15 tot 25 minuten duurt dit stadium. Hier ontspannen we niet meer en rusten we ook niet meer uit.

Deze fase kost veel energie. Er gebeurt dan ook heel veel tijdens de REM-slaap. In feite bent u een soort van verlamd omdat de spieren in armen en benen totaal ontspannen zijn. De ademhaling en hartslag zijn onregelmatig en de bloed druk gaat omhoog.

Het vermoeden is dat we dromen om de dag te verwerken. Iedere dag krijgen onze hersenen zoveel indrukken van onze zintuigen binnen dat ze deze maar ten dele kunnen verwerken. Tijdens de REM-slaap wordt dit ingehaald.

Opnieuw beginnen

Nadat deze slaapcyclus is afgelopen begint de volgende bijna direct. Soms worden we even wakker, maar vaak hebben we dat niet eens door. De eerste drie slaapcycli zijn de belangrijkste. En hier is de diepe slaap relatief het langst. Naarmate de nacht vordert neemt het aandeel van de lichte slaap toe.

 

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »