Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
07 sept 2017

Het middagdutje: doorzetten of juist overslaan?

We kennen het allemaal wel: een dipje in de middag net na het middageten of rond een uur of drie. Aan toegeven of juist doorgaan? De meningen over het middagdutje zijn verdeeld. Het is toch iets voor baby’s, bejaarden en Spanjaarden? Of toch niet? We gingen voor u op onderzoek uit.

Voor mensen tussen de vijf en vijftig geldt over het algemeen: slapen doet men ’s nachts en overdag is men wakker. In veel westerse landen worden middagdutjes soms beschouwd als een teken van luiheid, onverantwoordelijkheid, onrijpheid of aftakeling. Maar waarom eigenlijk?

De siësta

Het middagdutje is komen overwaaien uit Zuid-Europese landen, waar ze tussen 12 en 15 een siësta houden. De siësta is ontstaan omdat de eerste uren van de middag daar vaak zo warm zijn dat de raamluiken dicht moeten om de warmte zoveel mogelijk buiten te houden. En omdat het buiten te warm is om te werken of om iets te doen, wordt de tijd goed benut door twee uurtjes te slapen.

De powernap, zoals wij deze kennen, is gedeeltelijk te vergelijken met een siësta. Natuurlijk rusten en slapen we, maar de powernap is veel korter. En als het goed is ook veel intensiever en dieper.

Het effect van een middagdutje

Een middagdutje doen is helemaal zo slecht nog niet. Wetenschappers zijn het erover eens dat een middagdutje een gunstig effect heeft op het lichaam. Het lichaam functioneert daarna beter. Het is goed voor uw concentratievermogen, productiviteit, creativiteit, hart en geheugen.

Daarnaast zorgt een powernap voor minder stress. Uw hoofd wordt helemaal leeg en totaal ontspannen. Wist u dat een powernap effectiever werkt dan een kop koffie? En het is ook nog gezonder.

De nadelen van een middagdutje

Kent een powernap ook nadelen? Jazeker. Het grote nadeel is dat u uw natuurlijke slaap-waakritme verstoort. Verder hoeven er niet veel nadelen aan een middagdutje te zitten, mits u het op de juiste manier doet. Slaapt u langer dan de bedoeling is, dan wordt u suf wakker en is het lastiger om ’s nachts in slaap te komen.

Hoe lang duurt de perfecte powernap?

NASA heeft een onderzoek gedaan naar middagdutjes. En dit is het resultaat:

  • 10-20 minuten: wilt u snel energie dan is een korte powernap van maximaal 20 minuten de oplossing. Na ongeveer 20 minuten begint de diepe slaap namelijk. Bij een powernap is het belangrijk om in de lichte slaapfase wakker te worden, want anders wilt u blijven slapen.
  • 60 minuten: een uurtje slapen heeft invloed op uw werkgeheugen, u kunt beter namen en gezichten onthouden.
  • 90 minuten: wilt u in de middag toch wat langer slapen? Houd het dan op 90 minuten. Met 90 minuten zijn namelijk alle slaapfases doorlopen.

Een powernap van 7 tot 10 minuten heeft al positieve gevolgen voor de uren die daarop volgen.

Waar een middagdutje voor de een perfect werkt, kan de ander er juist meer vermoeid van raken. En u, houdt u een powernap?

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »