Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
08 mar 2018

Goede slaaphouding voorkomt rugklachten

Wat is uw favoriete slaaphouding? Bent u een buikslaper, zijslaper of een rugslaper? Of wisselt u uw slaaphouding juist af? En wat doet deze houding, in combinatie met uw matras, met uw rug? Elke houding heeft zo zijn voor- en nadelen.

De lighouding die u in bed aanneemt, kan effect hebben op uw gezondheid. Bij de juiste slaaphouding voor het lichaam is het van belang dat de wervelkolom in de natuurlijke houding ligt. De lichte kromming moet dus tijdens de slaap behouden blijven.

Slapen op uw zij

De meeste mensen blijken het liefste op hun zij te slapen. Bij de zijligging is het belangrijk dat het matras of de matrastopper zacht is. Dit zorgt er namelijk voor dat de zwaarste drukpunten van uw lichaam goed worden opgevangen, waardoor de wervelkolom in de natuurlijke houding blijft. Bij een te hard matras kunnen nek- en rugklachten ontstaan.

Voordelen van slapen op uw zij

  • Goed tegen lage rugpijn, stress en slaapapneu.

Nadelen van slapen op uw zij

  • Het kan extra druk geven op maag en longen.
  • Uw arm kan in de weg liggen.

Een goed matras voor zijslapers is een traagschuim matras. Een matras van traagschuim wordt namelijk zacht van warmte en lichaamsgewicht. Hierdoor vangt het de drukpunten van uw schouder en heup goed op.

Slapen op uw buik

Maar een klein deel van de mensen slaapt op de buik. Wist u dat slapen op de buik wordt beschouwd als de slechtste slaaphouding? De buikligging geeft spanning op de nek en de onderrug. Ook heeft het een slechte invloed op de wervelkolom in uw nek, door de zijwaardse houding van uw hoofd.

Voordelen van slapen op uw buik

  • Snurken komt weinig voor.

Nadelen van slapen op uw buik

  • Buikslapers hebben sneller last van gevoelloze handen en zenuwpijn.
  • Slechte invloed op uw nek en onderrug.

Om te voorkomen dat er een te grote holling in de onderrug ontstaat, adviseren wij een harder matras aan voor buikslapers. Een pocketvering matras verdeelt door de verschillende comfortzones het lichaamsgewicht over een groter oppervlak.

Slapen op uw rug

Volgens wetenschappers is slapen op de rug de beste houding. Het is de beste, want het is de meest natuurlijke houding voor uw rug. Wanneer u op uw rug ligt, blijft de wervelkolom recht en wordt de druk van het lichaam breed verspreid.

Voordelen van slapen op uw rug

  • Uw lichaam krijgt een goede, natuurlijke ondersteuning.

Nadelen van slapen op uw rug

  • Snurken en slaapapneu.
  • De lage rug kan pijn gaan doen wanneer uw matras niet goed ondersteunt.

Voor een zo natuurlijk mogelijke houding bij de rugslaper wordt een matras geadviseerd dat niet te hard en niet te zacht is. In combinatie met een dun kussen, houdt u de kromming van de nekwervel zo minimaal mogelijk.

Een afwisselende slaaphouding

Zeer waarschijnlijk bent u een rug-, zij- én buikslaper, maar heeft u de voorkeur voor een bepaalde ‘starthouding’. Tijdens het slapen wisselt u namelijk vanzelf meerdere keren van houding. En onder normale omstandigheden merkt u hier niets van. Merkt u echter dat u ’s nachts vaak aan het woelen bent? Dan is de kans groot dat uw matras aan vervanging toe is. Ook als u merkt dat u steeds vaker in bed ligt met één opgetrokken been raden we u aan om advies in te winnen bij onze slaapadviseurs.

Beds & Bedding voor uw slaapadviezen

Voor een goede lichaamsondersteuning bieden we bij Beds & Bedding verschillende type matrassen. Kom langs in onze winkels voor deskundig en onafhankelijk advies.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »