Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
21 sept 2017

Ga vermoeidheid te lijf!

Bent u snel geprikkeld? Heeft u geen energie om iets te ondernemen? En brokkelt uw zelfvertrouwen af? Dan kan de oorzaak heel goed vermoeidheid zijn! Vermoeidheid leidt namelijk tot verlies van motivatie, productiviteit en zelfvertrouwen. Daarom is een goede nachtrust ontzettend belangrijk, zodat u overdag goed kunt functioneren.

Een goed bed en een goed matras

Er zijn diverse redenen waarom vermoeidheid bij u kan optreden. Allereerst is een goed bed en een goed matras van groot belang. Dit is de basis van een goede nachtrust. Als uw bed niet voldoet aan uw eisen en behoeften, dan krijgt uw lichaam niet voldoende rust en ontspanning. Daarnaast kunt u lichamelijke klachten ervaren, waardoor u vaker ‘s nachts wakker wordt.

Als u geen goed bed heeft, dan slaapt u hoogstwaarschijnlijk te weinig. De één heeft aan zes uur voldoende, terwijl de ander pas na tien uur is uitgerust. Het gemiddelde aantal uren slaap ligt rond de acht. Als u minder slaapt dan uw lichaam nodig heeft, heeft dit consequenties voor overdag. U voelt zich moe en heeft moeite om productief te zijn of te presteren.

Basisregels voor een goede nachtrust

Het is belangrijk dat u naast een goed bed en matras ook de andere basisregels doorvoert als u vermoeid bent. Dat betekent dat laptops, telefoons en televisies niet meer welkom zijn in de slaapkamer en dat u op vaste tijdstippen naar bed gaat en opstaat. Ook een slaapkamertemperatuur van ongeveer 16 graden Celsius zal helpen bij een goede nachtrust.

Daarnaast is het belangrijk dat u voldoende water drinkt, zo’n 1,5 liter water per dag! Als u dit niet doet, kan u uitdrogingsverschijnselen krijgen, zoals vermoeidheid en hoofdpijn. Cafeïne heeft ook een behoorlijke invloed op de nachtrust. Een kopje koffie houdt u wakker en alert, maar drink nooit te veel, want dan wordt u juist moe. Als u elke dag te veel koffie drinkt, bouw dan uw cafeïne-inname rustig af. Het zal u meer goed doen dan u denkt!

Medische oorzaken van vermoeidheid

Er zijn ook medische oorzaken die u vermoeid kunnen maken. Veel mensen menen dat ze voldoende slapen, maar zijn ‘s nachts vaker wakker dan ze denken. Dit kan komen door bijvoorbeeld een slaapapneu. Hierbij stokt de adem steeds even, waardoor u automatisch ontwaakt en daarna direct weer in slaap valt. Dit betekent dat er geen volle nacht wordt geslapen en dat u dus overdag moe kunt zin.

Bloedarmoede kan ook een oorzaak zijn van vermoeidheid. Wanneer er te weinig rode bloedcellen in uw bloed zitten of niet goed werken, dan wordt er minder zuurstof vervoerd en kunt u zich slap en vermoeid voelen.

Wanneer u een depressie heeft, zal u ook slecht slapen. Een depressie veroorzaakt vermoeidheid, hoofdpijn en een verminderde eetlust. ‘s Avonds bij het naar bed gaan maken de hersenen overuren, omdat er dan vaak wordt gepiekerd. Dit heeft een nadelig effect op de nachtrust.

Begin bij de basis

Wanneer u merkt dat u erg vermoeid bent en u overdag niet kunt functioneren zoals u zou willen, dan is het tijd om maatregelen te nemen. Als u voldoende rust kunt u overdag productief zijn, presteren en bent u een aangenamer persoon in de omgang! Om dit te kunnen bewerkstelligen begint u bij de basis. Dat houdt in dat uw slaapkamer zo moet worden ingericht dat dit een kamer is waar u optimaal tot rust kunt komen.

De kamer dient donker en koel te zijn. Daarnaast is het belangrijk om een goed bed te kopen, waarbij aan uw wensen en eisen wordt voldaan. Denk bijvoorbeeld aan een goede boxspring, waarbij u het hoofd- en voeteneinde door middel van een afstandsbediening kunt verstellen.

Als laatste zal een goed matras veel goeds doen voor uw nachtrust. Bent u bijvoorbeeld een zijslaper, dan moet een matras op andere delen van uw lichaam meer steun geven dan bij een rugslaper. Wanneer u de juiste tegendruk krijgt zal u dieper en beter slapen, waardoor u overdag productiever kunt zijn. Heeft u er alles aan gedaan om uw nachtrust te bevorderen, door middel van de basis aan te pakken, maar heeft u nog steeds het idee dat u niet voldoende slaapt. Dan kunt u het beste uw huisarts inschakelen om u te onderzoeken.

Persoonlijk advies van Beds & Bedding

Wilt u de basis van uw nachtrust aanpakken? De experts van Beds & Bedding helpen u daar graag bij. Zij adviseren u over welk bed en welk matras het beste bij u past. Daarnaast kunnen ze u advies geven over hoe u het beste uw slaapkamer kunt inrichten wanneer u met een slaaptekort kampt. Zodra u een goed bed en kwaliteitsmatras heeft, zult u verstelt staan over wat u overdag weer kunt presteren. Een uitgerust persoon kan immers de hele wereld aan!

Kom langs bij een van onze winkels in Amstelveen of Zaandam of snuffel rond op onze website.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »